Úvodní stránka
Menu

UX analýza webu – co to je a proč ji dělat?

UX analýza

Opravdu uživatel nemusí přemýšlet nad jednotlivými tlačítky? A co texty? Je vše čitelné a srozumitelné? Právě na všechny tyto otázky odpovídá tzv. UX (user experience) analýza.

Představte si, že byste se dostali na svůj web úplně poprvé. Určitě budete vědět, kam máte kliknout, abyste našli požadované informace? Ve které kategorii najdete specifický produkt? Je proces odeslání poptávkového formuláře nebo objednávky intuitivní? Opravdu uživatel nemusí přemýšlet nad jednotlivými tlačítky? A co texty? Je vše čitelné a srozumitelné? Právě na všechny tyto otázky odpovídá tzv. UX (user experience) analýza.

Co je UX analýza?


Samotná UX analýza pak vyžaduje balíček zkušeností z oborů marketingu, programování a designu. Grafik se snaží o jednoduchou orientaci na webu, markeťák o splnění cílů jako je vyplnění poptávkového formuláře, stažení e-booku nebo odeslání objednávky a programátor určí, zda jsou zamýšlené změny reálné a funkční.

Výsledkem UX je především řešení problémů. Nedivte se, pokud dostanete seznam doporučení, co byste měli zlepšit. Je to pro další růst vašeho online podnikání. Zde rozhodně neplatí pravidlo: „Nikdy neměnit to, co funguje.“

Proč je UX analýza nezbytná pro úspěch v online světě?

Na druhou stranu, o UX se nemusíte příliš zajímat v případě, že máte jedinečný produkt za skvělou cenu a vaši zákazníci několik nepřehledných záležitostí na e-shopu snadno přehlédnou.

 

UX analýza - co to je
UX analýza - co to je?

Kdy je potřeba zaměřit se na UX na webu?


Ať už web teprve spouštíte nebo jen plánujete jeho vylepšení, měli byste si k práci přizvat také UX designéra. Tento profesionál dokáže objektivně zhodnotit, zda je web pro uživatele přívětivý, nebo zda se na něm nachází příležitosti pro zlepšení.
Před vytvořením webu je důležité navrhnout funkční návrh, tzv. wireframe. Tento koncept by měl respektovat nejdůležitější položky na jednotlivých stránkách, aby nezanikly v množství dalšího textu a grafických prvků. Při tvorbě podobného návrhu je vhodné zapojit do procesu
Další příležitostí pro UX analýzu může být několik měsíců nebo let starý web, který je často využíván. Ať už operujete na B2B nebo B2C trhu, ale setkáváte se dennodenně s telefonáty zákazníků, kteří si neví rady s objednávkou, udělali někde chybu, překlikli se apod., revize použitelnosti je rozhodně na místě. Očividně váš web má několik nedostatků, které brání jeho pohodlnému využívání.

Jak na UX analýzu?


Zkuste si projít svůj web nebo e-shop pohledem zákazníka a zkuste identifikovat problémy, se kterými se potýká při cestě od vstupní stránky po potvrzení o odeslání objednávky. Je vše intuitivní, přehledné, jednoduché? Víte, co znamenají všechna tlačítka? Nechybí vám více informací? V ideálním případě si přizvěte na toto testování někoho ze svých typických zákazníků a požádejte ho o jeho názor.

Nebo se vždy se můžete obrátit na profesionály, kteří vám s UX analýzou a návrhem ideálního řešení pro váš web nebo e-shop rádi pomohou. A my v Poski tvoříme webovky i internetové obchody nejen se zaměřením na optimalizaci pro vyhledávače, ale také s cílem vytvořit pro uživatele co nejpříjemnější a nejjednodušší prostředí. Podívejte se na naše reference a přesvědčte se sami.